Edistä aivojen hyvinvointia viisailla valinnoilla

Aivot ovat elimistömme tärkein elin ja aivan välttämättömät olemisellemme sekä elämisellemme. Siksi aivoja kannattaa suojata niiden terveyttä ja hyvinvointia uhkaavilta tekijöiltä.

Vaikka aivojen toimintaa ei edelleenkään ymmärretä täysin, on tiedossa monenlaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat niiden hyvinvointiin.

Terveellisiä elämäntapoja ja aivojen hyvinvointia edistäviä valintoja kannattaa tehdä, koska samalla edistää kokonaisvaltaisesti hyvää elämänlaatua.

Apteq B12-vitamiini

Hyvin imeytyvää, puhdasta ja vatsaystävällistä metyylikobalamiinia.

Aivot tarvitsevat monia ravintoaineita

Aina sitä ei tule ajatelleeksi, mutta terveellinen ruoka on tärkeää myös aivojen hyvinvoinnin kannalta. Aivot tarvitsevat jatkuvasti toimintaansa ravinteita ja happea.

Kasvispainotteinen ruokavalio, johon kuuluu hyviä rasvoja, on hyvä perusta. Oma kokemuskin kertoo, että säännöllinen ja kohtuullinen ravinnonsaanti ovat aivoille hyväksi. Kovin nälkäisenä tai hurjassa ähkyssä aivojenkin toiminta tuntuu tahmealta.

Aivojaan hellivän kannattaa varmistaa, että elimistöllä on käytössä tarpeeksi muistin ja aivojen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä vitamiineja ja ravintoaineita.

Kognitiiviselle toiminnalle tärkeitä hivenaineita ovat

  • jodi
  • rauta
  • sinkki

Ihmisen normaalia psykologista toimintaa tukevat puolestaan

  • B12-vitamiini
  • biotiini
  • magnesiumi
  • folaatti
  • B6-vitamiini
  • tiamiini eli B1-vitamiini
  • niasiini eli B3-vitamiini
  • C-vitamiini

Lisäksi tummien marjojen sisältämät flavonoidit eli antosyaanit ovat osoittautuneet eläinkokeissa aivojen toiminnan hyväksi avuksi.

Aivojen korkea antosyaanipitoisuus edisti tutkimuksen mukaan muistia ja tiedollista suoriutumista. Esimerkiksi suomalaisessa mustikassa, mustaherukassa ja marja-aroniassa on korkea antosyaanipitoisuus.

Päihteet puolestaan tekevät aivoille haittaa ja päihtyneenä voi tehdä valintoja, jotka aiheuttavat riskejä aivojen hyvinvoinnille.

Mies nukkuu rauhallisesti.
Pitkät yöunet antavat aivoille mahdollisuuden puhdistautua.

Anna aivoillesi riittävästi lepoa

Ravinnon lisäksi toinen perustarve aivoilla on riittävä lepo. Sen perustana on, että nukut riittävästi joka yö.

Ei ole olemassa unipankkia, johon voisi viikonloppuna nukkua talteen, jotta viikolla riittäisi muutaman tunnin yöunet.

Unentarve on jossakin määrin yksilöllistä, mutta aivotutkijat suosittelevat vähintään seitsemän tunnin yöunia joka yö. Jos unen saannin kanssa on ongelmia, voi melatoniini auttaa saamaan unen päästä kiinni.

Aivot puhdistautuvat yöunen aikana.

Kuten aivojen toiminta, myös unen perimmäinen toimintatapa on vielä hämärän peitossa. Se kuitenkin tiedetään, että aivot esimerkiksi puhdistautuvat yöunen aikana.

Toinen varma asia on, että liian vähäiset yöunet heikentävät aivojen toimintaa ja niiden hyvinvointia, kun keskittymiskyky, vireystila ja tarkkaavaisuus heikentyvät.

Liiku aivojesi iloksi

Aivojen hyvinvointi ei vaadi hikiurheilua, vaikkei siitä haittaakaan ole.

Kun kaikki liike lasketaan, aivoja voi helliä myös rauhallisilla kävelylenkeillä, lasten kanssa leikkimisellä tai tiukalla treenilläkin.

Liikkuessa on kuitenkin syytä muistaa pään suojaaminen, jos pään kolhujen riski on olemassa. Kypärä kannattaa laittaa niin luistimien, kaksipyöräisen kuin nelijalkaisenkin päälle hypätessä.

Hiukan kärjistäen voi sanoa, että mikä on hyväksi sydämelle, on hyväksi myös aivoille. Tässä liikunta on yksi tärkeistä tekijöistä.

Aivojen ja sydämen terveyden välillä on useita yhdistäviä tekijöitä. Yksi niistä on verisuonten terveys. Jos verisuonet ovat huonossa kunnossa, ei ainoa kärsijä ole sydän. Myös aivot tarvitsevat säännöllisesti ravinteita ja happea, joita verisuonet niille kuljettavat.

Kannattaakin huomioida sydän- ja verisuonitautien riskitekijät ja pyrkiä hoitamaan kuntoon:

  • kohonnut verenpaine
  • korkea kolesteroli
  • korkea verensokeripitoisuus
  • ylipaino
Nainen ratkaisee aivojumppana sudokua.
Pistä aivot töihin, ne pitävät uusista haasteista!

Aivot pitävät haastamisesta

Aivot pitävät siitä, että niitä käytetään aktiivisesti. Jokainen liike, muisto, ajatus ja tunne on muodostanut oman muistijälkensä aivoihin. Näiden muistijälkien määrällä ei ole rajoituksia, joten aivojen toimintaa voi parantaa aktiivisella käytöllä.

Oppiminen haastaa aivoja sopivasti ja samalla saa haltuun käyttökelpoista, uutta tietoa.

Ikä ei estä oppimasta. Jos vaikka yksityiskohdat tarttuvatkin muistiin paremmin nuorena kuin iäkkäämpänä, on mutkikkaiden asiakokonaisuuksien hallinta helpompaa iän karttuessa.

Vinkkejä aivojen treenamiseen:

  • pelaa shakkia, muistipelejä tai palapelejä
  • täytä ristisanatehtäviä tai sudokuja
  • aloita uusi harrastus
  • poikkea rutiineista
  • aktivoi aisteja käyttämällä niitä uudella tavalla

Aivojen haastamista olisi tärkeää tehdä niin, että tekeminen on itselle mielekästä ja tuottaa iloa. Myös porukalla tehtävät asiat tekevät hyvää aivoille.

Vältä stressiä ja pyri myönteiseen asenteeseen

Don´t worry, be happy. Älä huolehdi, ole iloinen. Laulun sanoinakin tunnettu hokema pätee myös aivojen hyvinvoinnin kannalta.

Stressi on haitallista koko elimistölle. Aivojen kannalta sen haittoja on esimerkiksi muistin heikkeneminen.

Ylikuormitus elimistössä johtaa työmuistin heikkenemiseen. Sen myötä mieleen painaminen ja laajojen kokonaisuuksien hallinta heikkenee ja luovuus kärsii. Onneksi stressin hälvetessä myös muistin tilanne tavallisesti paranee.

Stressaantuneena on hankala suhtautua positiivisesti elämään. Silti myönteinen asennoituminen olisi hyväksi myös aivoille.

Myönteistä asennetta elämään voi löytyä jo aiemmin mainituista sosiaalisista harrastuksista. Mukavien asioiden tekeminen yhdessä virkistää mieltä ja aivot kiittävät.

Lähteet:
Muistiliitto
Duodecim-lehti

APTEQ VERENPAINEMITTARI Q5

Tunnistaa nopean ja helpon verenpaineenmittauksen yhteydessä rytmihäiriön sekä erottelee tarkasti eteisvärinän ja lisälyönnin.

Jaa tämä artikkeli: