B12-vitamiinin lisääntynyt tarve – Katso oireet ja saantisuositukset

B12-vitamiini eli kobalamiini on välttämätön vitamiini, joka vaikuttaa aivojen ja hermoston sekä verisuonten toimintaan. B12-vitamiinia tarvitaan veren valkosolujen ja punasolujen muodostukseen, ja yhdessä foolihapon kanssa se osallistuu myös DNA:n muodostukseen.

B12-vitamiini vaikuttaa mm. aivojen ja hermoston toimintaan.

Elimistö ei itse pysty valmistamaan B12-vitamiinia, joten se on saatava ravinnosta tai ravintolisistä. B12-vitamiinin riittämättömästä saannista johtuvat oireet näkyvät usein vasta vuosien jälkeen, mikä vaikeuttaa niiden havaitsemista.

Vaikka B12-vitamiinin riittämättömän saannin varhainen havaitseminen voi oireiden puolesta olla vaikeaa, voi B12-vitamiiinitasot selvittää verikokeella. Verikokeessa voidaan mitata veren B12-vitamiinitaso vitamiinin aktiivisen muodon määrä veressä. Normaali B12-vitamiinitaso on 140–650 pmol/l.

Apteq B12-vitamiini

Hyvin imeytyvää, puhdasta ja vatsaystävällistä metyylikobalamiinia.

Mitä oireita B12-vitamiinin riittämätön saanti aiheuttaa?

B12-vitamiinin riittämätön saanti voi aiheuttaa anemiaa, hermostollisia oireita ja keskittymiskyvyn tai muistin häiriöitä. Näitä oireita on eritelty tarkemmin alla.

  • Anemia. Anemiaan voi liittyä hengästymistä ja nopeaa sykettä. Taustasyynä on punasolujen riittämätön tuotanto ja niiden suurentunut tilavuus. Suurentuneiden punasolujen vuoksi puhutaan megaloblastisesta anemiasta.
  • Väsymys. B12-vitamiinin riittämätön saanti voi aiheuttaa väsymystä ja uupumusta sekä henkisen ja fyysisen suorituskyvyn laskua, joka voi osaltaan johtaa myös masennukseen.
  • Hermostolliset oireet. B12-vitamiini auttaa tuottamaan myeliiniä, joka suojaa hermostoja ja edesauttaa niiden toimintaa. Oireet voi näkyä lihasheikkoutena ja tuntohäiriöinä kuten pistelynä ja puutumisena. Pistelyä esiintyy erityisesti kehon ääreisosissa kuten käsissä ja jaloissa. Puutuminen taas voi muuttaa tai vaikeuttaa liikkumista.
  • Ajattelun ja päättelyn heikkeneminen. B12-vitamiini on tärkeä aivojen ja muistin toiminnalle. B12-vitamiinin riittämätön saanti voi aiheuttaakin keskittymiskyvyn ja muistin häiriöitä sekä ärtyneisyyttä.

Altistivat tekijät B12-vitamiinin riittämättömälle saannille

B12-vitamiinin riittämätöntä saantia esiintyy mm. tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavilla ja vegaaneilla, mikäli he eivät nauti B12-vitamiinia ravintolisänä. Lisäksi tietyt sairaudet kuten hoitamaton keliakia, Crohnin tauti tai laktoosi-intoleranssi voi aiheuttaa B12-vitamiinin vajetta. Riskiryhmäläisiksi lasketaan myös raskaana olevat ja imettävät naiset ja metformiinia käyttävät tyypin 2 diabeetikot.

Happosalpaajat heikentävät B12-vitamiinin imeytymistä.

B12-vitamiinin imeytymistä heikentävät närästyslääkkeinä käytetyt protonipumpun estäjät, jotka säätelevät mahan happamuutta. Mahalaukun ja suoliston leikkaukset vaikuttavat osaltaan myös B12-vitamiinin imeytymiseen, ja iäkkäillä imeytymishäiriön taustalla voi niin ikään olla mahalaukkuun liittyvä syy, atrofinen gastriitti, joka on mahalaukkua surkastuttava tulehdus. Imeytymishäiriön taustalta voi paljastua myös helikobakteeri tai muu sairaus.

iäkäs pariskunta syömässä
B12-vitamiinin riittämätöntä saantia esiintyy iäkkäillä, joilla vitamiinin imeytyminen on heikentynyt.

B12-vitamiinin riittämätön saanti on melko yleinen yli 60-vuotiailla, kun vitamiinin imeytyminen iän myötä heikkenee. Kaikkiaan jopa 10 % yli 65-vuotiaista kärsii B12-vitamiinin alhaisista tasoista, ja näistä tapauksista vain joka viides on diagnosoitu.

Kiinnitä huomiota riittävään B12-vitamiinin saantiin, jos jokin seuraavista koskee sinua:

  • yli 60-vuoden ikä
  • kasvisruokavalio, johon kuuluu niukasti B12-vitamiinin lähteitä
  • vegaaniruokavalio
  • imetys
  • suolistosairaus kuten keliakia tai Crohnin tauti
  • mahalaukun tai suoliston leikkaus
  • säännöllinen happosalpaajien käyttö
  • atrofinen gastriitti
  • helikobakteeri

B12-vitamiini ja foolihappo

B12-vitamiini ja foolihappo tukevat toistensa toimintaa, ja yhdessä ne osallistuvat mm. DNA:n valmistamiseen. B12-vitamiini vaikuttaa foolihapon hyödyntämiseen elimistössä, mikä on erityisen tärkeää raskaana olevalle ja jo raskautta suunnittelevalle. Foolihappo edesauttaa sikiön ja raskauden normaalia kehitystä, ja sen riittämätön saanti lisää sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön vaaraa. Tämän vuoksi foolihappoa suositellaan nautittavaksi riittävästi jo raskautta suunniteltaessa ja etenkin ensimmäisen kolmanneksen aikana. On myös hyvä muistaa, että vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve kasvaa raskauden ja imetyksen aikana 15–50 %.

B12-vitamiini vaje kehittyy hitaasti ja on siksi vaikea havaita.

Elimistö varastoi ja kierrättää B12-vitamiinia

Vaikka B12-vitamiini on vesiliukoinen, elimistö pystyy varastoimaan sitä kudoksiinsa kuten maksaan ja lihaksiin. Tilanteissa, joissa B12-vitamiinin saanti on vähäisempää, elimistö ylläpitää veren vitamiinipitoisuutta maksan B12-vitamiinivarastoiden avulla. Maksan varastot riittävät pitkään, ja lisäksi elimistö myös kierrättää jo käytettyä B12-vitamiinia. Jopa 75 % käytetystä B12-vitamiinista pystytään hyödyntämään uudelleen. Maksan varastojen ja kierrätysmenetelmän vuoksi B12-vitamiinin vaje kehittyy hitaasti.

Miten B12-vitamiinin riittävän saannin voi turvata?

Terveellä ihmisellä B12-vitamiinin riittävän saannin turvaamiseen riittävät monipuolinen ruokavalio ja terveet elämäntavat. Suomalainen nainen saa ravinnostaan keskimäärin 4,5 mikrogrammaa ja mies 6,6 mikrogrammaa B12-vitamiinia vuorokaudessa. Määrä ylittää saantisuosituksen kaksin–kolminkertaisesti.

Jos ruokavalioon ei kuulu hyviä B12-vitamiinin lähteitä tai jos on syytä epäillä, ettei B12-vitamiini imeydy riittävän hyvin, on suositeltavaa käyttää vitamiinilisää. Imeytymishäiriöiden kohdalla B12-vitamiinin saanti turvataan vitamiinilisällä, joka voidaan ottaa joko tabletteina tai pistoksena. Imeytymishäiriöiden hoito on elinikäinen, ja vitamiini annetaan tällöin tyypillisesti lääkärin määräämänä pistoksena. Pistoksia tarvitaan alussa useammin, minkä jälkeen ylläpitohoitona toimii pistos 1–3 kuukauden välein.

B12 vitamiinin lähteitä
B12-vitamiinia saa mm. punaisesta lihasta, kalasta, maitotuotteista ja kananmunasta.

B12-vitamiinin lähteet

Ravinnosta B12-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista. Parhaita B12-vitamiinin lähteitä ovat:

  • punainen liha
  • kala
  • maitotuotteet ja
  • kananmunat.

B12-vitamiinia myös lisätään tiettyihin teollisesti valmistettuihin elintarvikkeisiin. Ravintolisien ja B12-vitamiinilla täydennettyjen elintarvikkeiden vitamiini on mikrobien tuottamaa ja soveltuu siten myös kasvissyöjille ja vegaaneille.

B12-vitamiinin saantisuositus

B12-vitamiinin saantisuositus aikuisille on 2,0 mikrogrammaa vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on naisilla korkeampi, 2,6 mikrogrammaa vuorokaudessa; raskaana oleville naisille suositus on sama kuin muutoinkin.

EFSA eli Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen suosittelee korkeampi päivittäisiä arvoja: aikuisille 4 mikrogrammaa vuorokaudessa, raskaana oleville 4,5 mikrogrammaa ja imettäville 5 mikrogrammaa päivässä. EFSA:n suositukset ovat siis noin kaksinkertaiset suomalaisiin ravitsemussuosituksiin nähden.

Apteq B12-vitamiini

Hyvin imeytyvää, puhdasta ja vatsaystävällistä metyylikobalamiinia.

Lähteet:

Vegaaniliitto
Terveyskirjasto
Mehiläinen