Hiustenlähtö on yleinen vaiva, jonka syyt vaihtelevat

Jokaiselta meiltä lähtee päivittäin melkoinen määrä hiuksia. On vielä ihan normaalia, että hiuksia lähtee päivässä 50–100 kappaletta. Jos hiukset ovat lyhyet, ei tällaista määrää välttämättä huomaa.

Pitkähiuksinen näkee irronneet hiukset helpommin suihkun lattiakaivossa, karvalankamatoissa ja hiusharjassa.

Vaikka normaalin päivittäisen hiustenlähdön määrä voi tuntua suurelta, se asettuu oikeaan mittasuhteeseen verrattaessa hiusten kokonaismäärään, joka on yleensä 100 000–150 000.  

Biotiini extra Apteq

Apteq Biotiini Extra

Hiusten, kynsien ja ihon hyvinvointiin

Hiustenlähdön syyt ovat moninaiset – ikä vaikuttaa

Syyt hiustenlähtöön vaihtelevat. Osaan syistä voi vaikuttaa, osaan ei.

Ikääntyminen on luonnollinen fysiologinen syy hiustenlähdön taustalla. Iän mittaan sekä naiset että miehet huomaavat samanlaisia muutoksia:

  • Hiusten määrä vähenee.
  • Hiusten läpimitta pienenee.
  • Hiustenlähtö on tasaista koko päänahan alueella.
  • Hiusten lepovaihe pitenee ja kasvuvaihe lyhenee.

Kaikkien näiden tekijöiden yhteissummana iäkäs ihminen huomaa letin tai poninhännän ohentuneen.

Androgeenit aiheuttavat hiustenlähtöä naisilla ja miehillä

Androgeneettinen hiustenlähtö koskee sekä miehiä että naisia. Sitä tapahtuu yleensä hiljalleen vuosien kuluessa ja taustalla ovat androgeenien eli mieshormonien toiminta.

Taustalla ovat geenit, joten omia iäkkäämpiä sukulaisia katsoessaan voi ennakoida omaa tulevaisuuttaan.

Miehillä androgeneettinen hiustenlähtö alkaa yleensä aiemmin ja se on yleisempää. Usein hiusraja vetäytyy, päälaki alkaa kaljuuntua ja osalla miehistä lopputuloksena on täysi kaljuuntuminen.

Naisilla androgeneettinen hiustenlähtö ilmenee yleensä myöhemmin kuin miehillä, noin 40–60 vuoden iässä. Naisilla kaljuuntuminen näkyy hiusten harvenemisena tasaisesti ohimoilta ja päälaelta. Tyypillisesti tämä näkyy esimerkiksi hiusten jakauksen leventymisenä.

Molemmissa tapauksissa hiustenlähdön syynä on androgeenien vaikutus:

  • Hiusten kasvuvaihe lyhenee.
  • Karvatupet kutistuvat.
  • Hiukset muuttuvat ensin ohuiksi ja sitten irtoavat kokonaan.
Hiustenlähdöstä kärsivä nainen katsoo jakaustaan
Naisilla hiustenlähtö näkyy usein leventyneenä jakauksena.

Telogeeninen hiustenlähtö tapahtuu nopeasti

Telogeeninen hiustenlähtö on huomattavasti nopeampi prosessi kuin androgeeninen kaljuuntuminen. Hiustenlähtö on nopeaa ja tasaista koko päänahan alueella, ja se voi vaivata kaikenikäisiä.

Ilmiön taustalla on yleensä voimakas fyysinen stressi:

  • vaikea infektio
  • vamma
  • synnytys

Fyysisen stressitilanteen seurauksena suuri osa hiuksista siirtyy kasvuvaiheesta lepovaiheeseen. Sen seurauksena ne myös irtoavat yhtä aikaa esimerkiksi muutaman kuukauden kuluttua.

Telogeenisessa hiustenlähdössä ennuste on toiveikas eikä akuutissa vaiheessa tarvitse vaipua epätoivoon. Tavallisesti hiustenkasvu palautuu noin puolessa vuodessa takaisin.

Krooninen telogeeninen hiustenlähtö aiheuttaa jatkuvaa hiusten irtoamista. Ilmiö on pitkäaikainen, mutta ei kovin voimakas. Kroonisesta telogeenisesta hiustenlähdöstä kärsivät yleisimmin keski-ikäiset naiset.

Sairaudet hiustenlähdön taustalla

Pälvikalju on autoimmuunisairaus, joka aiheuttaa kaljuja läiskiä päänahkaan. Pälvikaljun aiheuttamat kaljut läiskät syntyvät nopeasti.

Tässä autoimmuunisairaudessa elimistö alkaa hylkiä omia hiuskarvojaan. Lohdullista on, että yleensä hiukset kasvavat kaljuihin kohtiin muutamien kuukausien kuluessa.

Muita sairauksia, jotka voivat aiheuttaa hiustenlähtöä, ovat muun muassa:

  • anemia
  • kilpirauhasen vajaatoiminta
  • ihon punahukka
  • karvatuppien punajäkälä

Hormonaalinen hiustenlähtö kiusaa naisia

Hormoneilla on monia vaikutuksia naisten elämässä. Sama pätee myös hiustenlähtöön. Kun hormonitasot muuttuvat, näkyvät ne usein lisääntyneenä hiustenlähtönä.

Mahdollisia hormonaalisia vaikuttajia ovat:

  • raskaus
  • imetys
  • hormonaalisen ehkäisyn vaihtaminen tai lopettaminen
  • vaihdevuodet

Moni toisaalta kokee, että raskausaikana hiukset vahvistuvat ja synnytyksen jälkeen hiuksia lähtee erityisen paljon. Syynä voi olla se, että hiusten kasvuvaihe pidentyy ja kerralla lepovaiheeseen siirtyy tavanomaista suurempi määrä hiuksia.

Hiustenlähtö hiuksiaan harjaavalla naisella.
Vaihdevuosien jälkeen hiustenlähtö monella naisella lisääntyy.

Mikä auttaa hiustenlähtöön?

Kaikkiin hiustenlähdön taustalla oleviin tekijöihin, kuten ikääntymiseen tai geeniperimään, ei voida vaikuttaa. Jos syynä on sairaus, paras tapa ehkäistä hiustenlähtöä on hoitaa sairautta.

Omien hiusten hyvinvointia voi kuitenkin edistää esimerkiksi huolehtimalla riittävästä ravinnon ja ravinteiden saannista.

Hiusten hyvinvointiin vaikuttavat vitamiinit ja hivenaineet ovat:

  • biotiini
  • seleeni
  • sinkki

Biotiinia saa muun muassa viljatuotteista, soijajauhosta, kananmunan keltuaisesta, hiivasta, pavuista ja siemenistä, kukkakaalista ja sisäelimistä.

Seleeniä puolestaan saa lihasta, maitotuotteista ja täysjyväviljasta.

Parhaita sinkin lähteitä ovat esimerkiksi vehnänalkiot, vehnäleseet, kuoritut hampunsiemenet, kuivattu liha, maksa ja quorn.

Vitamiinien ja hivenaineiden riittävä saanti on tärkeää hiusten hyvinvoinnille, sillä niukassa ravitsemustilassa elimistön tärkeimmät toiminnot turvataan ensin – eikä hiustenkasvu kuulu elimistön näkökulmasta tähän joukkoon.

Kannattaa myös huomioida, että tiukoilla laihdutuskuureilla voi olla vaikutusta hiusten hyvinvointiin. Kun kalorien määrää leikataan rajusti, vaikuttaa se myös rasvahappojen, proteiinin, vitamiinien ja hivenaineiden saantiin ja sen myötä myös hiuksiin.

Hellävaraisesta hoidosta apua hiustenlähtöön

Ei kannata myöskään unohtaa hiusten käsittelyn merkitystä hiustenlähtöön. Hoida hiuksia hellävaroen, jotta ne eivät vahingoitu turhaan. Esimerkiksi tiukka poninhäntä tai kireä letti voivat aiheuttaa hiustenlähtöä otsalta ja ohimoilta.

Jotkin hiustenhoitorutiinit voivat aiheuttaa vauriota hiuksille ja aiheuttaa jopa hiustenlähtöä. Vältä siis seuraavia:

  • vahvoja kemiallisia käsittelyjä
  • kuumien käsittelyrautojen ja föönien säännöllistä käyttöä
  • kovakouraista harjaamista – hoida takut hellävaroen
  • tiukkoja lettejä ja ponnareita
  • päänahan kovaa raapimista.

Lisäksi hiusten hyvinvoinnille – mielen hyvinvoinnista puhumattakaan – on tärkeää stressin välttäminen.

Lähteet:
Duodecim Terveyskirjasto
Avainapteekit

Jaa tämä artikkeli: