Korkea verenpaine vaikuttaa aivojen terveyteen

Korkea verenpaine on haitallista koko keholle. Erityisesti korkeasta verenpaineesta kärsiviä elimiä ovat silmät, munuaiset ja aivot. Korkean verenpaineen hoito on siksi tärkeää myös aivoterveyden kannalta.

Aivot ovat ihmisellä korvaamattomat ja niiden hyvinvoinnin eteen kannattaa tehdä työtä. Kun tiedät, että verenpaineesi on hyvällä tasolla, olet laskenut riskiä – et pelkästään aivojasi – vaan myös monen sydäntäsi ja verenkiertoasi koskevan sairauden suhteen.

APTEQ VERENPAINEMITTARI Q5

Tunnistaa nopean ja helpon verenpaineenmittauksen yhteydessä rytmihäiriön sekä erottelee tarkasti eteisvärinän ja lisälyönnin.

Aivojen verenkierto vaarassa

Korkea verenpaine on yleisin syy aivoverenkiertohäiriöihin, joita on aiemmin kutsuttu myös aivohalvauksiksi. Häiriöiden seurauksena aivokudosta tuhoutuu äkillisesti, koska aivojen verenkierto häiriintyy. Vaikka verenpainetauti ei ole ainoa syy aivoverenkiertohäiriöiden taustalla, joidenkin tutkimusten mukaan korkea verenpaine nostaa aivoverenkierron häiriön riskiä moninkertaiseksi.

Yleisimmässä aivoverenkiertohäiriössä, aivoverisuonitukoksessa eli aivoinfarktissa, aivoissa sijaitseva valtimo tukkeutuu äkillisesti. Sen seurauksena tukoksen vaikuttamalla alueella aivokudoksiin ei pääse ravinteita eikä happea, jolloin aivokudos kärsii. Yleisin syy on valtimoiden kovettumatauti, mutta syynä voi olla myös sydämestä lähtenyt, eteisvärinän aiheuttama verihyytymä.

Noin 15 prosenttia aivoverenkiertohäiriöistä johtuu aivovaltimon repeämästä aiheutuvasta verenvuodosta aivokudoksen sisään. Yleisin syy tähän on kohonnut verenpaine, joka on muuttanut aivovaltimoiden seinämiä.

Joidenkin tutkimusten mukaan jokainen 10 mmHg:n nousu verenpaineessa kasvattaa ensiksi mainitun aivoinfarktin riskiä noin neljänneksellä ja aivoverenvuotojen riskiä lähes 40 prosentilla.

Monen aivosairauden riski kasvaa

Suurten aivoverenkiertohäiriöiden lisäksi monet kärsivät aivoverenkiertohäiriöiden lievemmistä versiosta. Niiden vaikutukset eivät ole yhtä selkeitä ja vakavia kuin suurten aivoverenkiertohäiriöillä, mutta ne vaikuttavat silti aivojen terveyteen.

Pienimuotoisia aivoverenkiertohäiriöitä on erityisesti yli 60-vuotiailla henkilöillä, joilla on korkea verenpaine.

Verenpaineen vaikutusta aivoterveyteen tutkitaan paljon. Yhä selvemmältä vaikuttaa, että korkea verenpaine lisää riskiä:

Iäkäs mies katsoo kalenteria ymmällään.
Korkea verenpaine lisää riskiä kognitiivisiin häiriöihin.

Verenpaineen seuraaminen kannattaa

Vuonna 2021 julkaistu tutkimus tarkasteli, missä vaiheessa kohonnut verenpaine alkaa vaikuttaa aivojen terveyteen. Taustalla on tieto siitä, että verenpainetauti on kognitiivisen toiminnan heikentymisen ja dementian riskitekijä.

Brittitutkimuksessa selvitettiin, liittyykö kohonnut verenpaine tai verenpaineen kohoaminen aivojen rakenteeseen myöhemmällä iällä. Tutkimusaineistona oli noin 70-vuotiaita henkilöitä, joilta oli mitattu verenpaine vuosikymmenen välein noin 35-vuotiaasta alkaen.

Keski-iässä normaalilla tasolla pysyvä verenpaine edistää aivoterveyttä iäkkäänä.

Tuloksena huomattiin, että jos henkilöllä on ollut korkea tai kohoava verenpaine aikaisesta keski-iästä alkaen, hänellä oli enemmän aivojen valkoisen aineen poikkeamia ja pienempi aivotilavuus.

Sen vuoksi nämäkin tutkijat suosittelevat verenpaineen seuraamista noin 40 vuodesta alkaen. Keski-iässä normaalilla tasolla pysyvä verenpaine edistää aivoterveyttä iäkkäänä.

Ikätovereita vanhemmat aivot

Toisessa tutkimuksessa selvitettiin verenpaineen vaikutusta aivojen ikään. Tutkimus perustui näkemykseen, että korkea verenpaine lisää riskiä kognitiivisen toiminnan heikentymiseen ja dementiaan.

Tutkimuksessa selvitettiin skannaamalla aivoja, milloin kohonnut verenpaine alkaa vaikuttaa aivoterveyteen.

Tulosten saamiseksi tutkittavien aivot skannattiin ja tekoälyä ja hyödyntäen verrattiin ”aivoikää” ja tutkittavien kronologista ikää.

Tutkijoiden mukaan kuvissa näkyi, että korkea verenpaine vanhentaa aivoja. Korkea verenpaine voi vaikuttaa sen, että henkilöllä on yli puoli vuotta vanhemmat aivot kuin samanikäisellä henkilöllä, jolla on normaali verenpaine.

Sama ilmiö oli nähtävissä sekä noin 45-vuotiailla tutkittavilla että noin 60-vuotiailla tutkittavilla.

Moni tekijä nostaa verenpainetta

Verenpaine vaihtelee ihmisellä päivän mittaan esimerkiksi fyysisen aktiivisuuden vuoksi. On normaalia, että urheilusuorituksessa verenpaine kohoaa. Tärkeää kuitenkin on, että lukemat laskevat levon koittaessa.

Levossa olevan henkilön verenpaineeseen vaikuttavat monet erilaiset tekijät, kuten:

  • geenit
  • hormonit
  • aineenvaihdunta
  • neurologiset tekijät
  • psykologiset tekijät
  • elintavat

Geeneihin ja moniin muihin tekijöihin ei voi itse helposti vaikuttaa, mutta elintavoilla voi tehdä paljonkin oman terveyden edistämiseksi. Korkea verenpaine on kuitenkin riskitekijä moneen muuhunkin niin kutsuttuun elintapasairauteen, joten oman elämänlaadun kannalta pyrkimys normaaliin verenpaineeseen kannattaa.

Verenpainemittari miehen kädessä.
Säännöllinen verenpaineen mittaaminen auttaa hallitsemaan riskejä.

Mittaa verenpaineesi säännöllisesti

Ensiksi kannattaa tietää oma verenpaine. Erityisen tärkeää se on silloin, kun verenpaineen tietää olevan koholla. Kuitenkin viimeistään 40-vuotiaana on syytä alkaa seurata säännöllisesti verenpainelukemia esimerkiksi puolivuosittain.

Kohonnut verenpaine ei useimmiten tunnu missään, joten muutosta ei saa kiinni kuin mittaamalla verenpaineen ohjeiden mukaisesti. Mitä aiemmin verenpaineen kohoaminen huomataan, sitä nopeammin ongelmaan päästään puuttumaan.

Elintavat ja verenpaine

Toisekseen kannattaa kiinnittää huomiota omiin elintapoihin. Samat elintavat, jotka laskevat kohonnutta verenpainetta auttavat myös ehkäisemään verenpaineen nousua.

  • Vähennä suolan saantia. Suola on eniten verenpainetta nostava yksittäinen ruoka-aine, ja sen saantia vähentämällä voidaan sekä hoitaa jo kohonnutta verenpainetta että ehkäistä verenpaineen nousua.
  • Huomioi ruoan laatu. Suosi eläinperäisten rasvojen ja prosessoitujen ruokien sijaan vihanneksia, hedelmiä, täysviljatuotteita ja kalaa.
  • Harrasta liikuntaa. Liikkumisen ei tarvitse olla pitkäkestoista hikiliikuntaa, että se olisi verenpaineen laskemisen kannalta hyvää. Jo puolen tunnin kävelylenkki tekee hyvää verenpaineelle.
  • Käytä alkoholia enintään kohtuullisesti. Verenpaineen kannalta alkoholiannoksia on syytä juoda miehillä enintään 14 ja naisilla 9 annosta viikossa.
  • Huomioi paino. Ylipainoisilla jo 5–10 prosentin painonlaskulla on vaikutusta verenpaineeseen.
  • Yritä välttää stressiä. Tämän neuvon noudattaminen voi olla haasteellista eikä aina omissa käsissä. Silti rauhallisempi elämäntahti näkyy myös verenpainelukemissa.

Lähteet:
Lancet Neurology
Harvard Health Publishing
Frontiers in Aging Neuroscience
Terveyskirjasto
Aivoliitto

Jaa tämä artikkeli: