Vatsan turvotus – miten sen saa pois?

Aamulla maha tuntuu ihan sopuisalta ja normaalilta. Tukala olo hiipii päivän mittaan ja pahenee ruokailujen jälkeen. Illalla vatsa turpoaa jo palloksi, mutta yön jälkeen turvotus on jälleen laskenut.

Tuntuuko tutulta? Turvotus on uskollinen seuralainen monelle meistä. Tutkimusten mukaan jopa 20–30 prosenttia ihmisistä kärsii turvotuksesta.

Turvotus voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen:

  • oma tuntemus ilmalla täyttyneestä vatsan alueesta
  • vatsan ympärysmitan kasvu, jota on noin puolella turvotuksesta kärsivästä ja joka voi olla jopa 5–10 senttimetriä

Turvotukselle on tavanomaista, että se on aamuisin varsin maltillista, pahenee päivän mittaan erityisesti ruokailujen jälkeen ja laskee jälleen yön aikana.

Dira Protect tuotekuva

Dira Protect

Maitohappobakteeri-tehoyhdistelmä päivittäiseen käyttöön.

Turvotuksen syyt vaihtelevat

Turvotuksen taustalla olevat syyt vaihtelevat paljon ja joissakin tapauksissa perimmäistä syytä ei löydy ollenkaan.

Pääosin vatsan turvotuksen taustalla olevat tekijät ovat:

  • ruoka tai neste suolistossa
  • herkistynyt viskeraalinen aistiminen
  • suurentunut kaasun määrä

Herkistynyt viskeraalinen aistiminen tarkoittaa sitä, että suolessa on erityisen herkkä tuntoaistimus. Silloin sama kaasumäärä, joka normaalisti ei tunnu pahalta, aiheuttaa ihmiselle turvottelun tuntemuksia. Tämä on erityisen yleistä ärtyneen suolen oireyhtymästä eli IBS:stä kärsivillä.

IBS luokitellaan toiminnallisiin vatsavaivoihin. Siinä suoliston toiminta on häiriintynyt ilman, että suolistossa näkyy vaurioita. Yleistyvä vaiva voi hankaloittaa siitä kärsivän elämää huomattavasti. Turvotus on erittäin yleistä IBS:ää sairastavilla, yli 90 prosenttia heistä kärsii turvotuksesta ja 60 prosenttia kokee sen hankalimpana oireena.

Nykykäsityksen mukaan jokaisella on ainutlaatuinen suolistomikrobisto, joten esimerkiksi turvotusta aiheuttavat tekijät vaihtelevat yksilökohtaisesti.

Suurentuneen kaasun määrä taustatekijöinä voi olla esimerkiksi ilman nieleminen joko ruokailun tai nielemisen yhteydessä. Lisäksi suolen supistelu tai jännitys ovat voineet muuttua. Myös lisääntynyt mikrobikäyminen suolistossa voi aiheuttaa turvotusta.

Lisäksi tutkimuksissa on huomattu, että usealla turvotuksesta kärsivällä voi olla taustalla viime aikoina tapahtunut usean kilon painonnousu. Kun rasvaa on kerääntynyt keskivartaloon, se vie vatsaontelolta laajenemistilaa.

Oman osansa turvotustaipumukseen tuonee myös ihmisen suolistossa oleva mikrobisto. Sitä on tutkittu viime aikoina aktiivisesti ja nykykäsityksen mukaan jokaisella on ainutlaatuinen suolistomikrobisto, joten esimerkiksi turvotusta aiheuttavat tekijät vaihtelevat yksilökohtaisesti.

Nainen pitää turvonnut vatsaa, liittyy kuukautisiin.
Moni nainen kärsii vatsan turvotuksesta ennen kuukautisia ja niiden aikana.

Ylävatsan turvotus liittyy dyspepsiaan

Jos turvotus tuntuu pääasiassa ylävatsassa, se liittyy usein dyspepsiaan eli kansanomaisesti sanottuna ruoansulatusvaivoihin.

Dyspepsian muita tunnusomaisia oireita ovat turvotuksen lisäksi

  • poikkeava kylläisyyden tunne ruokailun jälkeen
  • röyhtäily
  • pahoinvointi ja jopa oksentelu

Dyspepsiaan voi etsiä apua tarkkailemalla eri ruoka-aineiden aiheuttamia reaktioita. Tuleeko tietystä ruoka-aineesta erityisesti turvotusta ja muita oireita? Näin voi löytää itselle sopimattomat ja vältettävät ruoka-aineet.

Ruokailutilanne kannattaa myös rauhoittaa, syödä kerralla kohtuullisia annoksia ja huolehtia ruoan kunnollisesta pureskelusta.

Kuukautiset ja turvotus

Moni nainen kärsii turvotuksesta, jota esiintyy erityisesti ennen kuukautisia ja joissakin tapauksissa myös kuukautisten aikana.

Taustalla vaikuttavat hormonaaliset syyt, sillä estrogeenin ja progesteronin pitoisuudet vaihtelevat aiheuttaen turvotusta. Kuukautisten aiheuttama turvotus määritellään yhdeksi toiminnallisen turvotuksen lajeista.

Naistenvaivoista myös endometrioosi voi aiheuttaa turvotusta. Endometrioosin aiheuttamat muut oireet vaihtelevat, mutta siihen liittyy tunnusomaisena tekijänä selkeät kuukautiskivut.

Kuukautisten aiheuttamaa turvotusta voi pyrkiä hoitamaan kestävyysliikunnalla. Lisäksi kannattaa juoda runsaasti vettä. Myös kahvin ja alkoholin välttelemistä voi kokeilla, olisiko siitä apua.

Nainen istuu työkoneen ääressä, aiheuttaa vatsan turvotusta.
Työpäivän mittainen paikallaan istuminen lisää turvotusta.

Turvotus pois ruokavaliolla

Monissa tapauksissa ruokavaliolla on vaikutusta turvotukseen. Tämä on varsin ymmärrettävää, liittyyhän turvotus varsin usein erilaisiin ruoansulatukseen liittyviin ongelmiin.

Ensimmäisenä on syytä tarkistaa omat ruokailutottumukset. Syökö kerralla liian suuria ruoka-annoksia, jotka aiheuttavat turvotusta? Ruokailussa kannattaa totuttautua pienempiin ruoka-annoksiin, joita nautitaan säännöllisin väliajoin.

Rauhoita ruokailuhetket. Keskity syömiseen ja pureskele ruoka rauhallisesti. Vältä ruoan hotkimista, jotta vatsaan ei mene ilmaa.

Rauhallisella syömistahdilla ehtii myös huomioida kylläisyyden tunteen ajoissa, mikä helpottaa sopivan annoskoon löytämistä.

Myös probiootteja voi kokeilla. Ne voivat auttaa vähentämään turvotusta. Niiden tuoma apu on yksilöllistä ilmeisesti ihmisten erilaisesta suoliston mikrobiomista johtuen.

Turvotukseen taipuvaisen kannattaa kokeilla, olisiko seuraavien ruoka-aineiden välttelystä apua turvotukseen:

  • rasvaiset ruoat
  • palkokasvit, kuten herneet ja pavut
  • sipulit
  • kaalit
  • hiilihappopitoiset juomat
  • fruktoosi, sorbitoli

Imeytymishäiriöistä laktoosi-intoleranssi on yleisin turvotuksen aiheuttaja. Sen vaikutukset näkyvät parin tunnin sisällä maitotuotteiden nauttimisesta. Turvotuksen vähentämiseksi voi siis koettaa myös laktoosittomien tuotteiden käyttämistä ja näin selvittää, liittyykö turvottelu maitosokerin imeytymishäiriöön.

Nainen kävelee ulkona ja ehkäisee turvotusta
Liikunta, esimerkiksi kävely, auttaa turvotukseen.

Turvotus pois liikunnalla

Liikkuminen tuo monelle apua turvotukseen. Lisäksi tutkimukset ovat osoittaneet, että sopivalla teholla toteutettu kestävyysliikunta myös edistää suoliston hyvinvointia.

Liikunnan, kuten vaikka ihan tavallisen reippaan kävelyn, on huomattu lisäävän suoliston liikkuvuutta. Se puolestaan auttaa kaasujen kulkemista suolistossa.

Myös vatsalihasten vahvistaminen kannattaa, sillä tutkimusten mukaan monilla turvotuksesta kärsivällä on heikot vatsalihakset.

Moni on saattanut huomata viime aikoina, että lisääntynyt etätyö tietotyössä on lisännyt myös turvotusta. Pitkäaikainen, esimerkiksi työpäivän mittainen, istuminen lisää turvotusta. Jos käytössä ei ole vastaavia säädettäviä työpisteitä kuin työpaikalla, istumisen määrä lisääntyy helposti.

Jo tunnin kestävä seisova työskentelyasento lounaan jälkeen voi vähentää istumatyöläisen turvotusta.

Kannattaakin pyrkiä järjestämään jonkinlainen seisoen työskentelemisen mahdollisuus ja käyttää sitä hyväksi erityisesti ruokailun jälkeen. Jo tunnin kestävä seisova työskentelyasento lounaan jälkeen voi vähentää istumatyöläisen turvotusta.

Lisäksi kannattaa huomioida työn tauottaminen ja tehdä edes pieni taukojumppa työpäivän lomassa. Turvotuksen vähentämiseksi taukoliikunnassa on hyvä olla mukana joitakin kyykkyjä.

Vaatetuksen kannattaa olla sen verran väljää, ettei erityisesti vyötärön kohdalla ole tiukasti puristavia kohtia.

Lähteet:
Duodecim-lehti
Potilaan lääkärilehti
Healthline

Dira Protect tuotekuva

Dira Protect

Maitohappobakteeri-tehoyhdistelmä päivittäiseen käyttöön.

Jaa tämä artikkeli: